Hoe geef je structuur aan creativiteit om organisatievraagstukken aan te pakken?

Hoe geef je structuur aan creativiteit om organisatievraagstukken aan te pakken?

11/14/2024 - 14:03

Ben jij als leidinggevende soms ook op zoek naar manieren om structuur te geven aan creativiteit? Weet je niet altijd waar je moet beginnen? Je bent niet de enige. Veel leiders worstelen met het structureren van creatieve processen om organisatievraagstukken effectief aan te pakken.
Imagineering
  • Expertise

Iedereen is op een bepaalde manier creatief, en dat is essentieel om de complexe vraagstukken binnen organisaties aan te pakken. Maar hoe geef je structuur aan een creatief proces? Dit is een uitdaging waar veel leiders mee worstelen. Lisa van Noorden, creatief strateeg, schreef hierover een boek: De Mondriaan van Marketing. Omdat we binnen Imagineering ook strategische creativiteit inzetten, werd Anneloes (docent en Imagineer) geïnterviewd voor het boek.

Digitalisering met AI in de hoofdrol, inclusiviteit en duurzaamheid zijn grote thema’s waar leiders vandaag de dag mee te maken hebben. Om een koers te vinden waar alle medewerkers achter staan of om de concurrentie voor te blijven, is creativiteit van groot belang. Alleen een brainstormsessie en veel ideeën leveren echter niet altijd het gewenste resultaat op. Om echt het gouden idee te vinden, zijn structuur en visie nodig, aldus Lisa. En precies die structuur is vaak lastig. Waar begin je? Wat is de volgende stap? Hoe verbind je verschillende ideeën? In haar boek neemt Lisa je mee in haar Focus-Flow-Form-strategie. Geïnspireerd door de kunstwereld laat zij zien hoe je communicatie meesterwerken kunt creëren.

De Imagineering aanpak
Binnen Imagineering besteden we ook veel aandacht aan het bieden van structuur. Zo heeft Anneloes een onderzoek gedaan bij het Catharina Kanker Instituut in Eindhoven. Het instituut, onderdeel van het ziekenhuis, wilde verbouwen, maar door de vele stakeholders en uiteenlopende belangen was het niet eenvoudig om de gouden ideeën te creëren. Als Imagineer kwam Anneloes niet om de oplossing te geven, maar om een structuur te bieden waarmee alle stakeholders konden samenwerken en hun creatief potentieel konden ontluiken. Het project begon met een workshop over ‘jeukwoorden’, omdat taal een cruciale rol speelt in zo’n proces. Bewustzijn van welke woorden andere stakeholders triggeren, zorgt voor meer rust en begrip, waardoor er echt naar elkaar geluisterd kan worden. Zo leer je als Imagineer bewust te waarnemen welke stappen nodig zijn en kun je een organisatie daarbij helpen.

Onderstaand het interview met Anneloes, dat ook te vinden is in het boek De Mondriaan van Marketing. Interesse in strategische creativiteit? Neem contact op met Anneloes Henskens via: [email protected]